
OVERSIKT / 01
Chatbotten for Sund folkehøyskole er utviklet som et digitalt grensesnitt som skal gjøre det enklere for både elever, lærere og administrasjon å få rask tilgang til informasjon om skolehverdagen. Den er tilgjengelig 24/7 via skolens nettside, og kan svare på vanlige spørsmål om timeplan, skolekalender, internarrangementer og praktisk informasjon som kantinetider og bussruter. På et teknisk nivå er chatbotten bygget med en moderne LLM-motor som forstår alle språk, og den driftes i skyen for å sikre stabilitet og skalerbarhet.

PROBLEM / 02
Før chatbotten kom på plass, opplevde både elever og ansatte at viktige spørsmål som gjentok seg hver dag belaste skolens kontor- og administrasjonspersonale tungt. Mange henvendelser gjaldt enkle, repeterende ting – for eksempel «Når starter neste time?» eller «Hvor finner jeg timeplanen min online?». Dette førte til lange ventetider på svar i peak-perioder (for eksempel før skoletid og i friminutt), og avsporet lærere fra undervisningen når de måtte svare på praktiske spørsmål i timene.

LØSNING / 03
Ved å ta i bruk chatbotten har vi automatisert håndteringen av de mest vanlige henvendelsene, slik at folk kan få svar umiddelbart uten kø. Chatbotten er trent opp med skolens interne dokumentasjon og FAQ-arkiv, og oppdateres kontinuerlig med ny informasjon fra skolens driftsteam. Dermed frigis administrasjonens tid til mer komplekse oppgaver, lærerne får færre avbrytelser, og elevene får en mer sømløs hverdag der de kan løse små praktiske utfordringer selv – rett i lomma eller på skjermen.
Frequently Asked Questions
FAQ / 05
Hva gjør DALAI?
Dalai utvikler samtaleroboter. Vi bygger roboter som kan svare på henvendelser, enkle og repetetive, så vel som avanserte med behov for tilpassede integrasjoner. Vi tar også oppdrag innen annen automasjon og KI-teknologi. Vi har ulike nisjer vi spesialiserer oss innen, men fordi vi bygger hvert produkt helt fra grunn av kan vi tilpasse oss alle bransjer. Tror du at en slik løsning kan gjøre hverdagen enklere for deg og din bedrift, og ikke minst for dine kunder? Ikke nøl med å ta kontakt.